fredag 20 maj 2016

Brist på förändringsledning?

Inser idag att i onsdags var det IT-chefens dag! TDC publicerade då en undersökning inom offentlig sektor. Denna undersökning visar att 45% av alla IT-beslutsförfattare i offentlig sektor saknar tillräcklig kompetent för att ta IT-strategiska beslut. Undersökningssvaren visar tre trender: - It-beslut tas ofta av hela organisationen – inte enbart it-chefer - Tillräcklig kunskap saknas – inte minst hos de nya it-beslutsfattarna - Bland alla it-beslutsfattare är det 45 procent som säger sig sakna tillräcklig kompetens för att ta strategiska it-beslut. Bland de nya it-beslutsfattarna (chefer som tar it-beslut, och inte är it-chefer) säger sig hälften, 51 procent, att de saknar tillräcklig kompetens - Var fjärde it-chef, 26 procent, upplever sig sakna tillräcklig kompetens att ta it-strategiska beslut
Jag tror inte bara att det är IT-chefer som har utmaningar att fatta IT-strategiska beslut utan det verkar genomsyra hela vårt samhälle. Handlar det hela om själva området eller handlar det hela om bristen på kunskap att leda i förändring? Är vi för fokuserade på att justera i det lilla och, i så fall, varför? Är vi projektskadade så att vi undermedvetet ser en sluttid på allt vi sätter igång? Saknar vi insikt i vad det kostar om vi inte gör åtgärder? Eller är vi rädda, som jag uppfattar Joakim Ardenberg, förändringsledare digitala lösningar, SKL, är inne på i en artikel i Dagens Samhälle? Eller är det bristen på samordning och en generalplan för digitalisering. Kan vi bygga sjukhus som är komplexa byggnader med stora krav på processtänk och skiftande verksamheter som ska rymmas i samma byggnad borde vi väl kunna ta fram en generalplan för digitalisering. Eller....?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar